Sociale media strategie voor A-Z

woensdag 29 augustus 2012

In opdracht van A-Z Barbecue & Gourmet Party Service heeft Forwart een communicatiestrategie sociale media gerealiseerd. A-Z heeft meer dan 25 jaar ervaring in het regelen van een barbecue of gourmet voor zowel 5 als 5.000 personen in Nederland en Vlaanderen.

De Facebook pagina is mooi opgemaakt

Sociale media bleken na onderzoek een ideaal middel voor het realiseren van een aantal marketingdoelstellingen van A-Z. Voordat een organisatie start met het gebruik van sociale media, is een goede online communicatiestrategie met een focus op sociale media erg belangrijk.

De strategie bepaalt op welke manier het bedrijf de doelstellingen het beste kan realiseren. Op korte termijn heeft dit geresulteerd in het opzetten van een Facebook pagina (bedrijfspagina). Forwart heeft ervoor gezorgd dat de pagina perfect aansluit bij de huisstijl van A-Z en de sfeer die het bedrijf wil uitstralen. Om het aantal likes (fans) te laten groeien zijn diverse campagnes gestart. In advertenties, flyers en op de website is het Facebook logo opgenomen. Bovendien zijn bestaande klanten via de nieuwsbrief uitgenodigd om A-Z ook op Facebook te volgen.

Facebook app

De Facebook app met rookpluimpjes op plaatsen waar veel barbecues zijn geplaatst.Forwart heeft een Facebook workshop verzorgd met naslagwerk om A-Z alle belangrijke onderdelen van Facebook te leren. Hierdoor heeft het bedrijf nu inzicht in de uitgebreide mogelijkheden van sociale media. Vervolgens is het bedrijf zelf aan de slag gegaan met het plaatsen van interessante berichten en het reageren op vragen en reacties van fans. Er zijn regelmatig leuke prijzen te winnen voor fans. In korte tijd zijn meer dan 2.000 fans geworven. Om dit aantal verder toe te laten nemen, heeft Forwart onder andere een Facebook app bedacht en ontwikkeld: beste barbecueplek van de Benelux. Via deze app kunnen fans een barbecue op de kaart plaatsen (bijvoorbeeld in hun achtertuin) en alle vrienden, familie en collega’s verzoeken om op deze barbecue te stemmen. Degene met de meeste stemmen wint een geheel verzorgde barbecue of gourmet voor maar liefst 50 personen.

De interactie met de fans is uitstekend: maar liefst 113 likes, 103 reacties en 44 keer gedeeld.Naast deze voorbeelden bevat de communicatiestrategie diverse andere acties en tips waarmee de organisatie de komende tijd op Facebook vooruit kan. Forwart monitort de activiteiten en stuurt de organisatie waar nodig bij. Bovendien is een sociale media richtlijn met handige checklist opgesteld voor medewerkers van A-Z die namens het bedrijf reageren op Facebook. Verder heeft Forwart advies uitgebracht over het gebruik van (privé) sociale media tijdens werktijd van medewerkers.

Bekijk de Facebook pagina van A-Z op www.facebook.com/AZBarbecueGourmet.

Bent u reeds actief op sociale media zoals Twitter en Facebook en wilt u deze activiteiten door een expert laten beoordelen? Overweegt u sociale media in te zetten voor uw organisatie? Neem vrijblijvend contact op met Forwart voor meer informatie of bekijk onze Facebook pagina op www.facebook.com/Forwart.

Volgende bericht Terug naar het nieuwsoverzicht Vorige bericht